Szerző Téma: Armageddon 2092 – Mars  (Megtekintve 1780 alkalommal)

Nem elérhető Dierol

  • Global Moderator
  • Legenda
  • *****
  • Hozzászólások: 3631
  • Aktivitás:
    3%
  • Karma 5
  • Digitális Nomád
    • Archívum
Armageddon 2092 – Mars
« Dátum: 2016. Március 06. 18:50:27 »
Armageddon 2092 – Mars


A játék 1995-ben jelent meg. Ez egy magyar Cyberpunk jellegű szerepjáték, melyet Szigeti Sándornak köszönhetünk. A rendszer részben az Envoy rendszerből merít, melyre engedélyt is kapott. Az Envoy a Wizards of the Coast tulajdonában van. Kockákból minden helyzetben elegendő kettő darab hat oldalú, hagyományos kocka.
A kötet gyenge pontja a kötése volt – nekem darabokra hullott pár hónap alatt, de ha eltekintünk ettől, egy szerintem igencsak minőségi szerepjátékot kaptunk a pénzünkért.
A játék egy poszt-apokaliptikus hátterű világban játszódik. A földön vívott harmadik világháború után a föld egy része lakhatatlanná vált, és a népesség ötmilliárd alá zuhant. Az irányítás a kormányoktól a Társaságok kezébe került, akik még inkább kizsákmányolják a lakosságot. Ez elől menekülve a túlélő népesség egy kis része a Marsra költözött a Társaságok segítségével, melyet elkezdtek terraformálni, és még a mai napig (2092) is tart. Az ottani kolóniák egy-egy társaság székhelyei köré épültek – így elmondható, hogy tizenöt-húsz városállam található a Marson, és itt is folytatták földi területszerző politikájukat – azaz villámháborúkat vívtak egymással, amíg végül kialakult a jelenlegi, viszonylagos békés egyensúly. A városok gyors növekedése a minőség rovására ment – és miután a terraformálás már önfenntartóvá vált, a technikusok, és egyéb munkások kilencven százalékára már nem volt szükség – így őket a Társaságok elbocsátották.  Akiknek volt pénze az vagy visszautazott a földre, vagy valamilyen – szerinte – jövedelmező vállalkozásba kezdett. Akinek pedig nem volt elég pénzük, azok – ahogy ez lenni szokott, egyszerűen az utcára kerültek, és abból éltek, amiből tudtak. A központi céges piramisok jól őrzött luxusrezidenciákká váltak, és belváros közbiztonsága is  elfogadható. A külvárosokban viszont ugyanúgy felbukkantak a bandákba tömörült fiatalok, ahogy a földön is, és a lakóházak, szórakozóhelyek, bevásárló központok, raktárak gyakran a helyi bandák összetűzéseinek estek áldozatul, és az ott lakóknak meg kellett tanulniuk együtt élni a terrorral – ugyanis a rendfenntartók bizonyos helyekre (a legtöbb peremkerületbe) ki sem mennek.
Az elmaradhatatlan technológiai háttérről: A Hálózat itt is létezik, ám mostanra lezárták, mivel eddig soha nem látott programok, intelligens vírusok, gyilkos MI-k és vírusok jelentek meg, amelyek végeztek a legtöbb deckerrel, aki be volt csatlakozva. Így ismét nagy keletje van a fegyveres futároknak (Johnny Mnemonic) A viszonylag elterjedt kibernetizáció miatt a kibermemóriákba szivárgott MI-k is jelentős fenyegetést jelentenek – mivel esetenként képesek átvenni a test irányítását. Ráadásul a játék szerint a föld hetek óta nem elérhető, miután "véletlenül" több aszteroida is becsapódott a bolygóba... A vérmesebb km-ek akár kampányt is indíthatnak az emberiségre támadó alienek (itt auslanderek) visszaverésére, szabotálására, de az biztos, hogy egy ilyen kampány nem a kezdő karaktereknek szólna.
És ha már kibernetizáció – a játék széles krómlistával büszkélkedik, ahogy egy cyberpunk világtól elvárható – s egy fizikai munkás egyhavi béréből már vásárolhat magának egy kiberkart. Persze itt sem lehet a végtelenségig krómozni, de mivel dobástól függ, hogy mennyi minden fér valakibe, lehetnek igencsak durva végeredmények – és ha valaki túl sokat akar, akkor jöhet a kiberpszichózis.
A másik amit még meg kell említeni, az a pszionika, mely a telekinézéstől a gyógyításon át a telepátiáig sok mindenre használható – és a „véznább” ellenfelek vagy játékosok számára lehet jó választás. Itt is van némi ellentét a kibernetizáció és a pszionika között – az implantok jó eséllyel csökkentik az aurát, mely a pszionikára van hatással.
A Marsi sivatag jó része még mindig igencsak mostoha, az időjárási körülmények igen messze vannak az ideálistól -60 és +27 fok között változik, és a levegő a legmagasabb hegyek kivételével már belélegezhető. A Mars élővilága a föld élővilágának a nagy hideghez, az állandó viharos szélhez, a ritka légkörhöz és a kegyetlen tájakhoz genetikai változtatásokkal hozzászoktatott változata.

A rendszer rendelkezik előny-hátrány rendszerrel, és meg kell hogy mondjam – igencsak nehézzé teszi a tápolást, mivel a hátrányok igen nehezen kompenzálhatóak. Ám ha több pénzzel szeretnél indulni, vagy kapcsolatokkal, netalán pszionikával, esetleg nehezen beszerezhető tárggyal, akkor bizony a hátrányokon is el kell gondolkoznod.
A fő tulajdonságokból öt van – Test, Elme, Ügyesség, Karizma, Lélek. S fő tulajdonság további három részre bontható. Pl. az elme Emlékezetre, Felfogásra és Logikára bontható.
A tulajdonságok értéke -5 és +5 között változhat, s ezeket csak különleges esetben léphetik át. Az emberi átlag 0
A fő tulajdonság értéke mindig az alá rendelt három tulajdonság átlaga. S ha a pontelosztásos rendszert választod, a tizenöt tulajdonság 0-ról indul, és további 10 pontot oszthatsz el köztük – csakhogy egy tulajdonságpont egy pont, két tulajdonságpont már két pont, három tulajdonságpont már öt pont, stb... A jó hír az, hogy ha csökkented valamelyik értéket 0 alá, akkor további elosztható pontokra teszel szert.

Ezek után az ismeretek azok, amelyeket meg kell határozni. 70 pontot lehet szétosztani köztük. Ezek lehetnek Harci, Technikai, Tudományos, Alvilági, Közösségi, és Egyéb ismeretek. Mindegyik rendelkezik hozzá kapcsolódó tulajdonsággal. Pl. a Pilóta ismeretek használatát az elme tulajdonság befolyásolja, a fejlesztését az ügyesség, a tanulási módosítója +7 (nehéz a fejlesztése), Járatlansági Büntetés -10, és a megtanulásához előfeltétel a Fizika 4. szintje
Ez jól példázza azt, hogy ha nem értesz hozzá, akkor jó eséllyel lezuhansz... Viszont vannak olyan ismeretek, amire egyáltalán nem dobhatsz, ha nem vagy képzett – ezek jó része a tudományos képzettségek közül kerülnek ki, mint a Bionika, vagy a nyelvtudás. Néhány képzettségnek elég kemény előfeltételei vannak, így szinte esélytelen a megtanulásuk egy induló karakternek. Van pár "példakarakter", pontosabban munkaköri leírás, mint rohamosztagos rendőr, vagy sebész, és hogy milyen főbb képzettségekkel rendelkezik egy-egy ilyen átlag karakter, s mennyi a havi jövedelme. Ez ad némi támpontot, hogy el tudd helyezni a saját karakteredet - mennyire is jó egy-egy területen. Itt nincsenek kasztok, képzettség csomagok - azt veszel fel, amire költesz, és rendelkezel a felvételéhez szükséges egyéb képzettségekkel.

A mindennapos felszerelés listája egy oldalnyi felsorolásban nagyjából kimerül – kivételt ez alól a fegyverek jelentenek. Ugyanis a játék legrészletesebb és legkiforrottabb része a harcrendszer – kb. 7 oldalnyi összefoglaló táblázat van a könyv hátuljában hozzá, hogy gyorsan megtaláljuk, amit akarunk a lőtávtól kezdve a fedezék típusáig mindent. Ha itt lelőnek valakit egy pisztollyal, és nincs agyon krómozva, az jó eséllyel ott is marad – pláne, mivel a testzónákat is figyelembe veszi a rendszer. A végeredmény egy gyors, és halálos harcrendszer. Szerintem vagy jóval halálosabb a harcrendszere, mint a Cyberpunknak, vagy csak nekünk nem volt vele szerencsénk, de az tény – a nehézségeket ésszel és nem szemtől szemben, erővel javasolt megoldani. A Shadowrun karmáját el lehet felejteni, ami az újra dobásokkal megmentheti a tapasztaltabb karaktereket.
A karakteralkotással el lehet szöszölni, de utána már viszonylag egyszerű a történet – a próbadobásokból három típust lehet megkülönböztetni: a 2D-s dobást, ahol mindkét hatossal dobunk, és általában összeadva a képzettség szintjével és a hozzá használt tulajdonsággal megpróbálunk többet dobni, mint a célszám (az átlag nehézség: 10) Ráadásul használja a dupla hatost - amikor tovább dobhatsz, és a dupla egyest, ami igazi balsikert jelent. Az 1D-s dobás általában abban igazít el, hogy az eltalált végtag a bal vagy a jobb volt-e. A D-D pedig a két kockával való dobás különbözete – amely 0-5 közti számot eredményez, mely pl. a fegyver alapsebzésének a szorzója.
Egy gyors példa: A leggagyibb fegyver sebzése 4, és ha kijön az D-D-ben az 5x sebzésszorzó, az már 20, és ha a szerencsétlent fejbe lőtték, az már 40 sebpontot jelent. Hozzávetésül a karakterek életerő pontja 10+test, és ezt a 40 pontot elosztjuk a sebtűréssel, ami egy átlag Joe esetében (8+test)/2, azaz 4 pont, az azt jelenti, hogy a helyszínen meghalt, mert vesztett 10 életerő pontot...
Ha nem egy lövés találja el, hanem pl. egy rövid sorozat, és nem egy könnyű pisztoly, hanem egy uzi, melynek az alap sebzése 10, vagy egy géppuska, aminek az alapsebzése 20, könnyen látható, hogy miért írtam  korábban azt, hogy jobb, ha nem  ugrál az ember, még ha fel is van szerelkezve...

Mindent összevetve – szerintem remek rendszer, és méltatlanul lett elfeledve – ami szerintem annak köszönhető, hogy a Cyberpunk és Shadowrun is megjelent a színen nem sokkal az Armageddon kiadása után. Aki szereti a noir-os hangulatú, borongós, küzdelmes kalandokat egy mostoha bolygón, ahol a természet mellett a Társaságokkal vagy bandákkal (ne adj isten az alienekkel) is lehet küzdeni, annak melegen ajánlom!
"Minden nagy kaland a rossz tervezés eredménye"

Nem elérhető KLM

  • Haladó
  • ***
  • Hozzászólások: 521
  • Aktivitás:
    0%
  • Karma 0
Re:Armageddon 2092 – Mars
« Válasz #1 Dátum: 2016. Március 29. 11:11:10 »
Az Armageddonnal volt pár bajom:
1, Kicsit rövidnek érzem az időt a terraformálás nagyjábóli befejezése és az  írástudatlan barbár hordák megjelenése között.
2, A fegyvereknél - némi gyakorlati tudás után alapján mondhatom - a sebzésben a legfontosabb az, hogy milyen kalibert használsz (aztán persze az, hogy milyen lőszert - söréteshez pld.
mekkora szemű sörétet, netán egyenest brenekét), tehát egy 9 millis retikülpisztolynak ugyanannyit kellene sebeznie, mint egy 9 millis UZInak. Ehelyett a sebzés és a használhatóság az
ár függvényében megy fel.
3, A rendszer arra példa, hogy kevés dobáláshoz hogyan kell túl sok táblázatot-számolgatást rendelni.

Ezzel együtt volt hozzá pár képregény és ez:
http://moly.hu/konyvek/david-frost-szerk-angyal-ha-langol

...szóval kár érte.
Megmenteni a drágakövet, ellopni a sárkányt és lecsapni a királylány fejét. Vagy valami...