MOTHERSHIP
SCI-FI HORROR RPG
"Üdvözlet az Anyahajón, egy tudományos-fantasztikus horror szerepjátékban, ahol te és a legénységed megpróbáljátok túlélni a legélhetetlenebb környezetet az univerzumban: az űrt! Feltártok veszélyes, elhagyatott űrhajókat; felfedeztek különös, ismeretlen világokat; kiirtotok ellenséges, idegen életformákat, ill. kivizsgáljátok azon borzalmakat, amik minden egyes lépéseiteket követik. Vágjunk bele!"
Így indítja szavait Sean McCoy, a "Mothership - Player's Survival Guide" írója és illusztrátora, mely 2018-ban jelent meg a Tuesday Knight Games kiadó berkein belül.
A világ maga általános [generic] jellegű, de evokatív is egyben az illusztrációk folytán, ami szintúgy Sean McCoy tollából fakadt. Nagyon sok anyag került publikálásra a kiadótól, illetve a rajongóktól az elmúlt 6 évben, így stílus és tartalom szempontjából is könnyen lehet mazsolázni.
A mesélőt itt Gondnoknak [Warden] hívják, a játékosok pedig négy osztályba sorolhatók, mint szállító [teamster], tudós [scientist], android és tengerészgyalogos [marine]. Minden osztálynak eltérőek a mentői, mint Épelme, Félelem, Test és Páncél. Ezen felül a szakértelmek is részben jellemzőek az előbbiekre, de vannak szabadon elosztható pontok is.
A
dobásrendszer d10 alapú, de annak eltérő variánsaival. Három mód van, vagyis "xd10", ahol szimplán összeadjuk a dobott értékeket, egy "xd10", ahol nemcsak összeadjuk, hanem szorozzuk tízzel az értéket. A harmadik pedig a jól ismert "d%", amit nem kell bemutatni.
A tulajdonságpróbák [stat check] alkotja a magját a rendszernek, ami d% jellegű. Karakteralkotásnál négy tulajdonságértéket generálunk 6d10 módszerrel értékenként. A tulajdonságok: Erő [Strength], Gyorsaság [Speed], Intellektus [Intellect], Harc [Combat]. Ebből lesz 35% eséllyel (átlag szórás) egy 30-36 környéki szám.
Ehhez az értékhez hozzájárulnak a szakértelmek annak kategóriájától függően: Képzett [Trained], Szakértő [Expert] és Mester [Master]. Ezen három kategória 10%, 15% és 20%-kal járul hozzá a Tulajdonság [Stat] értékéhez próbadobásnál. A szakértelmek ráépülősek, és amennyiben nincs felvéve, úgy Képzetlennek [Untrained] minősül a karakter. A szakértelem szintje határozza meg a költségét, vagyis 1, 2 és 3 pont karakteralkotásnál és szintlépésnél.
Amik még meghatározzák a tulajdonság próbát, az az előny-hátrány [advantage-disadvantage] rendszer, ahol esetről esetre történik az alkalmazás. Ahogy a Kazamaták és Pikkelyesgyíkok 5. kiadásában is honossá vált, itt is kétszer dobunk - ebben az esetben d% próbát - majd előnynél a jobbat, hátránynál a rosszabbat vesszük figyelembe. Ez alapvetően egy körülménymódosító, ahol valami kiemelkedően pozitív vagy negatív tényező hat a körülményekre.
A másik fontos elem a mechanizmusban, az a Kritikus Siker és Balsiker. Itt lényegében a dupla érték számít (pl. 22, 55, 99, stb.). Ha sikeres a dupla érték, akkor Kritikus Siker, ha nem, akkor Kritikus Balsiker. A 00 mindig Kritikus Siker, a 99 mindig Kritkus Balsiker.
Jól látható, hogy a próbadobásnál nincs célszám módosító, hanem pl. egy hackelés [Hacking, Expert Skill] próbához csak az alacsonyabb szintű Számítógépek [Computers, Trained] szakértelme van a karakternek, akkor kijelenthetjük, hogy a próba nem végrehajtható, esetleg több időbe kerül, több egyéb erőforrásba, vagy szimplán hátránnyal dobja.
A
mentődobásoknak a fent említett négy fajtája van, vagyis Épelme [Sanity], Félelem [Fear], Test [Body] és Páncél [Armor]. Az épelme mentő esetén az univerzum inkozisztens, logikátlan elemeit próbálja a karakter a helyére tenni, racionalizálni. Félelemnél viszont az érzelmi traumán van a hangsúly, ami lehet akár magány, depresszió, stb.
"A túlélés nehéz: tartalékolni, megmenteni azt, amit lehet, gyűjtögetni kell, hogy eljuss az egyik szikláról a másikra. Ez pedig mind az előtt történik, hogy megvédenéd magad a zord univerzum hitvány szörnyűségeivel szemben."- Players' Survival Guide 8.o.
A
harcrendszer során egy ellendobás történik [opposed check], ahol a támadó egy Harc Próbát [Combat Stat Check] tesz a védekező Páncél Mentője [Armor Save] ellen. Ha a támadó sikeres, jöhet a fegyver sebzéskockája.
Maga a dobásmechanizmus úgy néz ki, hogy pl.:
[Támadó dobása]
Első feltétel: d% vs. Combat Stat 35%
Második feltétel: d% (revolver -5 vs Armor Save) vs ellenfél Armor Save - 5 (revolver) + 5 (hazard suit)Látható, hogy a d% esetén az ellenfél páncél védő értéke fölé, de a támadó Harc Tulajdonság értéke alá kell dobni. A maximális Egészség [Health] karakteralkotásnál az Erő kétszerese, vagyis átlagosan 60-70 pont érhető el induláskor, viszont a komolyabb fegyverek sebzése, mint a félautomata gépkarabély vagy a pulzus puska 4d10, illetve 5d10 sebzéssel bírnak. Ezen felül egy harcban nem képzett karakter golyótalálata esetén indokolt egy Félelem mentő is akár.
A sikertelen mentőknél 1 pontnyi Stresszt kap a karakter, és Kritikus Balsiker esetén Pánik Próbát [Panic Check] kell tenni. Ez egy 2d10 próba, ahol a Stressz pontok összege fölé kell dobni, és sikertelen sobás esetén a pánik hatását egy táblázatból kiolvasni (dobás értéke határozza meg).
A játékban lehet még felfogadni
zsoldosokat különböző szaktudással. Ezek a személyek Harc [Combat], Ösztön [Instinct], Találat [Hits] és Hűség [Loyalty] értékkel bírnak. Ezen bérenceknek az Ösztön a mentőcsomagjuk, nincsen külön mentőjük mindenre és harcban 1-2 találatig bírják. Felfogadásukkor alkudni kell a bérükkel kapcsolatban, ami 100 - 8000 kredit között mozog, attól függően, milyen szaktudást hoznak, stb. Érdekesség a felfogadható söpredék [scum] archetípus, akik 100 kreditbe kerülnek, és a járandóságuk 200 kredit, és olyan neveken futnak, mint:
× Whisky Tango Ronin, aki az erőszakos viselkedéséről, körözéseiről híres. A becsületes harc híve, visszautasítja ezáltal a tőrbe csalást, rajtaütést, stb.
× The Sex Bot (Android), aki egy android logikai chipje ötvözve a játékelmélettel, emberi szexualitással. A tervezője szerint tökéletes recept egy prostituált számára.
Másik érdekes eleme a rendszernek, ami számomra még elősegíti a játékosi proaktivitást az az
űrhajó menedzselése. Mivel ez a közlekedési eszköz az űrben és az élettere - akár kaland helyszíne - is a karaktereknek, így fejleszteni, javítani kell, biztosítja a kikötőben a köztes időt (downtime), ahol a karakterek tudják képezni magukat.
A hajónak is vannak tulajdonságai, mint Páncél, Harc, Intellektus, Gyorsaság. Ezen felül Hajótest [Hull] érték, Gályaraktár [Galley Stock]. Szerkezete modulokból áll, amit fejleszteni lehet, bővíteni, stb.