Con AnglioArs Magica: hajrá, 3 évembe telt, hogy rábírjam, lépjen fel facebook-ra, szerintem előbb jelenik meg itt valaki más, aki mesélne szívesen Ars Magica-t, minthogy ez sikerüljön.
A WoD bármely játékát ismered? Ha igen, akkor annyira nem vagy nagy hátrányba, az alap ugyanaz, a speciális képességek változnak, valamilyen szempontból egyszerűbb, valamilyenből nehezebb, attól függ, hogy ki hogy áll a témához. Ha valaki azt szereti, hogy mindent ezüst tálcán kap előre, akkor annak nehéz lesz, de annak az Ars Magica-val is meggyűlne a baja, hisz ott is mindent mozaikokból kell összerakni. A Mage mozaikrendszere, vagy szféramágiája egyszerűbb, de a mögötte álló filozófiát neked kell kiötölnöd, míg Ars Magica-nál készen kapod. Én speciel jobban kedvelem ez alapján a Mage-et, mert én találhatom ki játékosként a rendszert, ami alapján a mágiám működik, én adhatom meg hozzá a komponenseket, és mehet is a játék. Példát CKL-nek szóló válaszhoz írtam.
CKLHa ismered a Vampire-t, akkor a rendszert is ismered, mindkettőnek Storyteller a rendszere, a különbség abban rejlik, amit Con Anglionak is leírtam, nem kapod készen a spec képességeidet, hanem te találod őket ki, de a szférákat keverheted egymással, ahogy tetszik, a lényeg mindig az kell legyen, hogy mit akarsz elérni, ha megvan ez a gondolat, akkor ránézel a szférákra, és elkezdesz gondolkodni, hogy melyik koncepciót is kell felhasználjad arra, hogy összelegózd a hatást, és ehhez a karaktereddel mit kell tegyél, hogy az általad elképzelt rendszerbe illeszkedjen a dolog, ehhez leírsz 1-2 sort.
Például, ha a te rendszered az, hogy "a valóság egy regény, melynek cselekménye folyamatosan változik", az eszközeid így speciális nyelv, verselés, összefüggések a sorok között, maga a klasszikus írás, így az elektronikus változat nem működik (vagy pl a programozás, és azt papíron nem tudod megtenni, mert az nincs összekötve a világ más pontjaival), stb, és ki akarsz nyitni egy fotocellás üvegajtót, amibe még nem vezettek áramot, mert az épület még építés alatt áll, akkor is sok lehetőség áll előtted, pl mondhatod, hogy "átírom az utolsó pár sort, ahol a főhős állva maradt arra, hogy nem is volt ott valójában ajtó, még az építkezési vállalat nem helyezte el őket ott" (ez egy vulgáris hatás lenne, mert átírod a valóságot, és a valóság közben ellenáll, és így szívsz is, de sikerülhet a hatásod), itt használtál kvázi Anyag 2, Eredet 2-t, mert az Anyaggal megfogtad az egyszerű anyagot, ez az 1. szint, de át is alakítottál, ehhez kell a 2. szint, és visszaalakítottad azt a világot alkotó esszenciává, ami Eredet 2. Mondhatod, hogy a "a főhős megtalálta a panelt, ahol a vezetékek vannak, és a saját kis aksijával pont annyira bikázta meg az ajtót, hogy az kinyíljon", ehhez pedig tényleg valami aksinak kinéző dobozt is használsz amellett, hogy írtál egyet a történeten (ez egy egybeeső hatás, hisz a valóság keretén belül módosítottál valamit, ehhez pedig már létező a dologgal összefüggő eszközöket használtál, így a dolog hihető mindenki számára, a valóság is elfogadja azt), ehhez használtál egy Entrópia 1, Erők 2-t, megtaláltad Entrópia 1/Erők 1-gyel azt, hogy hol van a vezeték, ami vezeti az áramot, és Erők 2-vel átirányítottál máshonnan egy keveset, hogy kinyíljon az ajtó, de akár Eredet 2-t is beletehetsz, és akkor esszenciából vezetsz át, hisz a doboz, ami veled van, csak aksinak néz ki, de nem az. Voilá, nyitva az ajtó, be is mehetsz, és ha valami szakadt munkásnak is nézel ki, akkor a járókelők a környéken nem hívják a rendőrséget, mert "hát biztos csak a villanyszerelő végez pár tesztet", és tovább mennek.
Ennyi az egész kitalálsz magadnak egy rendszert, leírod, hogy "szerintem a valóság úgy működik hogy ...", aztán azt, hogy "a megváltoztatásához ezt és ezt kell tennem, ami elüt a hétköznapitól", mert el kell üssön tőle, különben hülyén jön ki, hogy egész addigi életed során tudatában voltál ennek, tettél valamit, de mégsem változott semmi...a lényeg, hogy nem voltál tudatában ennek, mert valami különlegesről van szó, a rítusok/rituálék tudományos fogalma is ez, valami ami elüt a hétköznapitól, de megismételve ugyanazt kapod. Mindenesetre ez lesz a repertoire-od, ez lehet pl egy tudomány speciális változata, okkultista rituálék, egzotikusabb táncok, akármi, ami szerinted a másikkal összeillik. Aztán kitalálsz magadnak ehhez eszközöket/fókuszokat/komponenseket, ezeket kell összekotyvaszd vagy ezekkel kell cselekedj valamit, pl black metal gitár riffek, mialatt az énekbe egy okkult idézőszöveget nyomsz el visszafelé, a közönség csak azt érzékeli belőle, hogy hörögsz értelmetlenül, mint bármely black metal koncerten, te meg közben csúnyaságokat művelsz. Végezetül, amikor ezzel megvagy, akkor az egyszerűség kedvéért választasz magadnak a játékban szereplő 9 Misztikus Tradíció közül egyet, megpróbálod az ő eszközeikkel, filozófiájukkal egy lapra tenni a sajátodat, értelemszerűen úgy a legegyszerűbb, ha az általad kitalált alapból egyezik valamilyen szinten az övékével, így igazán gondolkodni sem kell hozzá (de a rendszert mindenképp ezek kiválasztása előtt érdemes összedobni, mert különben ez fog befolyásolni, és akkor kezdőként mindenképpen sztereotípat alkotsz, ami eleinte nem lesz gond neked, de miután belejöttél rá fogsz jönni, hogy elszúrtad), aztán alkotsz egy előtörténetet, mint minden más játékban, végül kezdődhet a játék, a karlap meg időközben úgy is elkészül, azt mindenki maga összedobja seperc alatt, ha meg nem ért a WoD-hoz, akkor meg a KM megteszi helyette ugyanolyan gyorsan.