A karakteralkotás menete Codexben
Mivel ezt a topicot olvasod, feltehetőleg már eldöntötted, hogy játszani akarsz, és feltételezem, hogy segítségre lenne szükséged a karakteralkotáshoz. A másik amit feltételezek, hogy ez lesz az első karaktered, így ezt a leírást ennek tükrében próbálom elkészíteni.
Szóval az alapkönyv megvan. Már csak egy számológép, kockás lap és rengeteg idő kell. (esetleg javaslom a szöveg vagy táblázatkezelőt, mint időspóroló tényezőt)
Az első amire szükséged van, hogy valamilyen benyomásod legyen a világról. Az alapkönyv
219. oldalától kezdődik és a
259. oldalon ér véget a világleírás, és a példakarakterek szekciója. Olvasd el!
A követező legyen az „Istenek Könyve”
187. oldaltól a
218. oldalig, amely a világ főbb vallási irányait mutatja be. Ha varázsolni akarsz a későbbiekben (mindegy, hogy szakrális, vulgár vagy mozaikmágia) akkor még
153-186. oldalt is nézd át, különben egy harcosnak csak a
155. oldal, mágia-ellenállás címszónál található pár sorra van gondja. A mágiahasználókról csak annyit, hogy alacsony szinten inkább tudós/bölcs, mint varázshasználó gyengécske hatalma miatt, persze később kinövik magukat.
Most, hogy már van valami fogalmad Abrÿss világáról, gondolom van valami karakterötleted is.
Lássunk neki! Elsőnek válassz „fajt”! Ember, Gorg, Nador hármasból lesz valamelyik. Ember esetében válaszd ki a származási helyet, hogy mely országban ringott a bölcsője. Gorg, Nador esetében jó eséllyel ezzel nem kell szöszölni, hacsak nem magyarázod meg frappánsan az előtörténetben.
A fő tulajdonságokközött eloszthatsz
65 pontot. Ez 13-as átlagot hoz neked. (Az emberi átlag 10) A fő tulajdonságok (tulajdonságcsoportok) az Észlelés, Mentál, Asztrál, Erőnlét, Ügyesség. Értékük 1-20-ig terjedhet.
Ha nézed a karakterlapot, láthatod, hogy a fő tulajdonságok mindegyike alatt van 3 kisebb rubrika. Pl. az Erőnlét alatt az Erő, Kitartás, Egészség található. Ezeknek az értékét szabadon meghatározhatod, de a 3 érték átlagának a hozzá tartozó fő tulajdonsággal kell megegyezzen.
Hogy a fenti példánál maradjunk lehet az Erőnléted 14, és azon belül az Erő 10, Kitartás 18, Egészség 13 így átlagos erejű, de hihetetlenül kitartó lesz a karakter.
A képességek leírását megtalálod a
29. oldaltól. Két dologra azért nem árt figyelned. Az egyiket már nyilván észrevetted – hova a csudába tették a szépséget/megjelenést? A válasz egyszerű – nincs. Mindenkinek más a zsánere, szóval ez egy relatív dolog... Itt szabadon lehetsz végzetesen gyönyörű, vagy legendásan ocsmány – a választás a tiéd
A kategóriáit a
36. oldalon találod meg. A másik még feltehetőleg nem tűnt fel – de itt nincs FP... minden sérülés életerőből megy, ami pedig az egészségeddel egyenlő...
Szóval szétosztottad a pontokat? Helyes. Akkor most lapozd fel a könyv végét, és nézd meg, hogy szülőfölded milyen további tulajdonság módosítókat ad, és ennek megfelelően változtass az értékeken. (20 fölé és 1 alá akkor sem mehetnek az értékek) A fő tulajdonságoknál/tulajdonságcsoportoknál nálam a matematikai kerekítés szabályai érvényesek.
A képzettségekközött eloszthatsz
30 Alapfokot (pontot, ha így jobban tetszik) A képzettségekről a
38. oldaltól olvashatsz. Leírásaik a
46. oldaltól a
76. oldalig tart, a
76. oldal egyben összefoglaló táblázat is (A szorzóknál tartalmaz hibákat -mechanika, méregkeverés, herbalizmus, gyógyítás) A
81. oldalon olvashatsz a gyógyító képzettségekről. A képzettség alapfokköltsége a neve utáni zárójelben található szorzószámmal egyenlő. Pl. az írás/olvasás – Dún (x1) egy alapfokba kerül. Az Általános Harci Tapasztalat (x8) 8 alapfokba fáj.
Válogasd össze azokat a képzettségeket, amiket meglehetősen jó hatásfokkal szeretnél használni.
Egy nyelvismeretet ingyen kapsz, 50%-on, beszéled az anyanyelvedet, valamint a helyismeret képzettséget is megkapod 50%-on. Ha több helyen is sokat tartózkodott a karakter, akkor az 50%-ot szétoszthatod több helyismeret között is.
Itt hívnám fel a figyelmedet az Aura (x2) képzettségre, ami a mágia-ellenállást is biztosítja. Nem kötelező, de jobb, ha van
Mágiahasználóknak: a Belső és Külső Erő képzettségek (
166. oldal) kölcsönösen kizárják egymást (vagy-vagy), és nem kell az Aura képzettség. "Pszi"használatához hasonlatos a diszciplínák képzettség (
160. oldal). A harci képzettségeket is most ajánlott megvenni, de előtte lesd meg a Harci iskolákat is a
244.oldaltól, ha eddig nem tetted volna!
Vagy Harcművészetet vagy Általános Harci Tapasztalatot vehetsz fel – a kettő kizárja egymást.
Ezekkel nem kérdezem meg, hogy értesz-e az adott fegyverhez – bármilyen közelharci fegyverrel tudsz bánni. Mint rövid kard, balta, napernyő, vagy cserepes virág.
A Távolsági harchoz nem használható a Harcművészetet vagy Általános Harci Tapasztalat, ahhoz íjászat, hajítás vagy fegyverforgatás kell!
A harcmodorok már specializáltabb tudást takarnak (közelharc, kardvívás, pusztítás, lándzsavívás, íjászat, hajítás) Ezek a fegyverek egy családjának ismeretét takarják. pl. csak kardok, csak a zúzófegyverek, vagy csak a szálfegyverek. Az adott csoporton belül bármit tudsz használni, ami oda tartozik, de ha nincs a másik harcmodor vagy általános harci tapasztalat/Harcművészet felvéve, akkor azon kívül mást nem. Persze vannak átfedések a kategóriák között, de ezt később. A
138. oldalon van egy táblázat, hogy milyen fegyver milyen harcmodorral forgatható.
Most mondhatod, hogy neked elég egy rövid kard, és mást nem akarsz megtanulni... erre van a fegyverforgatás képzettség. A %-os kiszámolásnál pedig a „fegyver szerint változó” érték azt jelenti, hogy nézd meg az adott harcmodort, amiben a választott fegyveredet forgatják, és azzal számolj. Ha több harcmodort támogat a fegyver, minddel számold ki.
És most bonyolítsuk meg egy kicsit! (
116. oldal)
Az Általános Harci tapasztalatod vagy Harcművészeted bármekkora lehet, a felső korlát a 100%
A harcmodorok (közelharc, kardvívás, pusztítás, lándzsavívás) szintje legfeljebb 25%-al lehet magasabb, mint az Általános Harci tapasztalatod vagy Harcművészeted szintje.
-Ha ez utóbbi kettő 0%, akkor a harcmodorok maximális értéke 25% Kivéve Hajítás és íjászat esetében, aminek a maximális szintje 100%
-Ha a maximális, 25 pontos különbséget elérted, de tovább akarod növelni a harcmodorodat, abban az esetben előbb vagy az Általános Harci tapasztalatodat vagy Harcművészetedet kell megnövelned. Ám mivel a harcmodor specializációnak számít, az Általános Harci tapasztalat vagy Harcművészet növelése
nem növeli a harcmodor értékét, hanem legfeljebb beéri, és ha magasabb, eltünteti a harcmodor(oka)t. Persze utána ismét lehet külön csak egy-két harcmodorra koncentrálni, és akkor ismét megjelenik a képzettség.
-A Fegyverforgatásod szintje legfeljebb 25%-al lehet magasabb, mint a fegyverhez használható harcmodorod szintje.
-Ha nincs harcmodorod, akkor a fegyverforgatás maximális értéke 25%
-Ha a maximális, 25 pontos különbséget elérted, de tovább akarod növelni a Fegyverforgatásod szintjét, abban az esetben előbb a fegyverhez használható harcmodorod szintjét kell megnövelned. Ám mivel a Fegyverforgatás is specializációnak számít, a harcmodor növelése
nem növeli a Fegyverforgatás értékét, hanem legfeljebb beéri, és ha magasabb, eltünteti a Fegyverforgatás(oka)t. Persze utána ismét lehet külön csak egy-két fegyverre koncentrálni, és akkor ismét megjelenik a képzettség.
Halkan megjegyzem, hogy a fentieken kívül van a fegyvereknek is harcértéke, és ahogy egyre jobban megtanulja a karakter a technikáit (TP-t költ rá), a fegyver harcértékeit is tudja növelni. Az elérhető maximum a 40-es TÉ és VÉ
A harcban akkor sebzed meg az ellenfelet, ha a támadó értéked alá dobsz K100-al, és az ellenfél védő értéke fölé dobtál.
Ha a támadó értéked alá dobtál, de az ellenfél védő értéke alá, akkor az ellenfeled védő értékét csökkented.
Ez alapján már el tudod helyezni a következőt:
A fentiek alapján két karakteralkotási lehetőségre hívnám fel a figyelmedet.
- Spórolsz az alapfokkal, és felveszed a fegyverforgatást (1x) valamelyik fegyverre, és növeled a fegyver harcértékeit is minden szinten. Az elérhető maximum így 25(fegyverforgatás)+40(fegyver értéke), azaz 65 lesz. Olcsó, gyors, és marad egy rakat pontod másra. Ám 65 fölött már sokkal drágábban(nehezebben) tudod növelni a harcértékeidet.
- Nagybetűs Harcos faragsz a karakterből. Felveszed vagy az Általános Harci tapasztalatot (8x) vagy Harcművészetet (10x)
és növeled a kedvenc fegyvered harcértékeit.
A kezdő Harcművészet szintje kb. 15%+5%(a 100 TP-ből), és rendelkezel még a fegyver harcértékeivel - a kettő összege határozza meg a harcértékeidet.
később a felveszed valamelyik Harcmodort(x3), és a harcművészethez képest 25%-al magasabb szintre fejleszted.
A harcmodorra való költéskor annak értéke nem 0-ról, hanem a harcművészeted szintjéről indul. (s ha később növeled a Harcművészeted szintjét, az nem növeli meg a harcmodor százalékát) Ez alapján a választott harcmodorodban elérheted a 20+25, azaz 45%-os értéket.
Miután ezt elérted, a Fegyverforgatásra(1x) koncentrálva a harcmodorhoz képest 25%-al magasabb szintre fejleszted.
így már a fegyverforgatás maximális értéke 70% lesz.
A kedvenc fegyvereddel együtt ez már a 70%+40 (fegyver értékei) azaz 110 lesz az elérhető maximum a kedvenc gyilkolószerszámoddal.
-Azért választhatod az arany középutat is
Az azért látszik a fentiekből, hogy ha van Harcmodorod, "felesleges" felvenni alapfokból a fegyverforgatást olyan fegyverre, aminek a stílusa megegyezik a harcmodoréval. Inkább később fizess ki 5%-ot TP-ből a fegyverforgatás növelésére.
Az Általános Harci tapasztalat/Harcművészet pedig a Harcmodor és fegyverforgatás alapfokból történő felvételét teszi kérdésessé.
Elverted, mint a pinty a pontokat?
akkor most számold is ki az értéküket! A
76. oldalon ott van, hogy mely tulajdonságok átlaga adja meg a képzettség %-át. Pl. Az írás/olvasás esetén az intelligencia és összpontosítás átlaga. Nem sok, de kezdő karakterről van szó, és még nem értünk a végére
A képzettségek finomhangolása Első szinted alkalmából eloszthatsz 100TP-t
Ezt elköltheted
-Tulajdonság növeléséreSzintenként 1-el növelhetsz egy Tulajdonságot, és 20 föle így sem mehet. Az ára: új szintx5 (Pl. 12-ról 13-ra 13x5=65 pontba kerül)
-Képzettség növeléséreSzintenként 5%-al növelhetsz egy képzettséget. 1%-nyi növelés ára megegyezik az alapfok költségével. (Pl. az Általános Harci tapasztalat 5%-nyi növelése 5x8=40 pontba kerül)
-Képzettség felvételéreKépzettség felvétele: ugyanazok a szabályok érvényesek rá, mint a képzettség növelésére. Felírod, és kifizeted a költségét. Nagyszerű lehetőség, hogy a karakter belekóstolhasson egy picit azokba a képzettségekbe, amire nem maradt alapfok. Igaz, hogy 5% a maximum, amit elsőre elérhet vele, de később lehet növelni
-Fegyver harcértékeinek növeléséreNövelheted a neked tetsző fegyvere(i)d TÉ és VÉ értékét -ez jelképezi a sok gyakorlást és a technikák fejlődését. Egy fegyver TÉ-je és VÉ-je együttesen, és nem külön-külön! legfeljebb 5 ponttal növelhető. Az 5 pont szabadon elosztható a két érték között. Ez pontonként 1 TP-be kerül, kivéve a páros fegyvertechnikákat, mert ezek háromszoros (x3) nehézségűek. Egy fegyver TÉ és VÉ értéke max. 40-ig növelhető., de fegyvertől és harci iskoláktól függően kivételek lehetnek.
Ha végignézed a karaktered jelenlegi képzettségeit, láthatod, hogy nincs igazán kiugró érték. Ám a karakter alkotásakor (és csak akkor) még van lehetőséged meghatározni a karaktered mesterségét, és a sarkalatos képzettségekre most a fenti 100TP-bol több pontot rakni.
A lehetőség kizárólag Ismeretre, Tudományra, Művészetre és Szakmára alkalmazható!Kiválaszthatsz két képzettséget, amire 15%-ot is rakhatsz, ha kifizeted a fejlesztés költségét
Kiválaszthatsz három képzettséget, amire 10%-ot is rakhatsz, ha kifizeted a fejlesztés költségét
és
Kiválaszthatsz két specializációt, amire 20%-ot is rakhatsz, ha kifizeted a fejlesztés költségét
A specializáció esetén bármely két képzettségen belül választhatsz továbbá egy-egy specializációt. Ez nem a teljes képzettségre vonatkozik, hanem azon belül egy-egy témakörre.
Mostanra megvannak a tulajdonságok, képzettségek, de még pár dolog hiányzik...
Az Életerő pontjaid száma mint már írtam, az egészségeddel egyenlő. A rossz hír az, hogy ha csökken az életerőd, csökken az egészséged - ha beteg vagy, nehezebben állsz ellen más nyavalyáknak is.
Az aurád, vagyis mágia-ellenállásod megegyezik az Aura nevű képzettségeddel, kivéve ha Belső vagy Külső Erős képzettséged is van. Ebben az esetben az aura képzettség helyett a Belső vagy Külső Erő x 1,5 az értéke.
Mana-pontjaid száma a Belső vagy Külső Erő képzettségeddel egyenlő.
Kikapcsolódásként nézd meg a
37. oldalon kezdődő táblázatot! Válassz, vagy találj ki magadnak öt személyiségjegyet, ami illik a karakterre.